2016. május 22., vasárnap

Mi történt Lédával?


8. osztály, irodalomóra. Ady.
Téma: a költő életrajza, kapcsolatai, szerelmei.
Éva néni és Peti fiam között a következő párbeszéd zajlott le:
-Peti, megmondanád nekünk, mi történt Lédával?
-Meghalt.
-Meghalt? Ez nekem is új. Úgy tudom, elváltak.
-Hát én is ezt mondom tanárnő, Ady számára meghalt.


A dolgok, jelenségek sajátos értelmezése 8. osztályra már igencsak kikristályosodik.
Kezdődik ez ötödikben, mikor elindulunk a "felsőssé-válás" útján, mikor mindenről megvan a véleményünk és ennek hangot is adunk.
Másképp látni az élet apró (s nem olyan apró) jelenségeit, szerintem egyén-és közösségformáló egyaránt.
Ha másképp látjuk a dolgokat, lehet vitázni, érveket felsorakoztatni, meghallgatni a másikat,  megtanulni  tiszteletben tartani a véleményét.

Ugyanakkor nehéz manapság kimondani, amit gondolunk.
Véleménynyilvánításra tanítják tanáraink csemetéinket, közben meg ha tényleg elmondják azt, sokszor rosszallóan néznek rájuk.
Pedig talpraesett, magabiztos, véleményét vállaló gyermeket szeretnél TE is nevelni, igaz?


Ma olyan játékokat hoztam, amikben másképp látni, másképp értelmezni a dolgokat előny, amikben ezek által kibontakozhat csemeténk kreativitása, amelyek során a közös együttlét alatt mi is segíthetünk ebben gyermekünknek.
  • Rétestészta
Gondoljunk egy értelmes szóra! Első betűjét írjuk fel egy papírlapra, és adjuk oda a gyereknek. Ő a megkezdett szót saját gondolata- mely valószínűleg nem azonos a miénkkel- szerint folytatja, vagyis hozzáír egy betűt, majd visszaadja nekünk és így tovább. Könnyen belátható, hogy minél hosszabb már a szó, annál nehezebb értelmesen egy új betűt hozzáírni. Egy L betűből még akármi lehet(labda, libegő, lány, lengőkerék), de abból, hogy LEHELLE… már nem. Előfordulhat, ha már elég hosszú a „rétestészta”, nem tudjuk folytatni. Ilyenkor kérdezzük meg, mire gondolt az előttünk levő. Ha nem tud válaszolni, vagyis „svindlizett”, nyugodtan „büntessük” meg! (ő mosogat, vagy hozzon nekünk egy pohár innivalót). vagy egyszerűen csak játsszunk le egy ötös meccset! Pl.:

L
LE
LEH
LEHE
LEHEL
LEHELL
LEHELLE
LEHELLET...


  • Okok
Csemeténk feladata egy bizonyos állapot számos különböző okának kitalálása.
Vizsgáljuk meg például a következő szituációt:
Telefonon beszélgetünk egy barátunkkal, valamit percekig magyarázunk, mialatt a barátunk hallgat, s miután befejeztük beszédünket, várjuk a választ. Ehelyett a telefonban néma csend. Halló! Halló! - kiabáljuk, de semmi.
Mi történhetett? Hogyan magyarázzuk a rejtélyes csendet? Mi lehet mindennek az oka?
Csemeténk akár azonnal válaszolhat.
Néhány lehetséges magyarázat:


Megszakadt a vonal.
Elaludt a barátunk.
Elunva hosszas monológunkat, kiment a konyhába.
Annyira meglepődött azon, amit mondtunk, hogy az élmény hatására megnémult.
Barátunk mamája, felháborodva a tényen, hogy túl sokáig beszélgetünk, elvette a telefont.


Néhány lehetséges további szituáció:

  • Egy napon kimész az utcára, felszállsz a buszra, és csak nézel – az összes utas afro-amerikai.


  • Vasárnap reggel 10 órakor ébredsz. Alszom még egy kicsit – gondolod, és valóban elszundítasz. Egy idő múlva felébredsz és teljesen sötét van. Megnézed az órát, 11 óra van.


  • Reggel kinyitod a ruhásszekrényt és azt találod benne, ami rendszerint a hűtőben szokott lenni: tejföl, hús, sajt, paradicsom.


Szókimondó szép napot!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése