2016. május 9., hétfő

Jaj, úgy izgulok! Csak felvegyék!


    Kedves jó barátunk fejlesztő pedagógus, meséli, mennyire sokat tudnak már a gyerekek iskolakezdés előtt. Tesztfeladatokat végzett velük, memóriájukat vizsgálta. 6-7 szót sorolt fel nekik, nem túl egyszerűeket, kérte, figyelmesen hallgassák őt. Majd ezután a csemetéknek vissza kellett mondani az elhangzott szavakat. Az egyik kislány megkérdezte.
    - Odafelé vagy visszafelé mondjam?
    Zsuzsi barátnőnknek leesett az álla.
    Hát ennyit a képességekről!


    Rengeteg minden rejtőzik csemetéinkben, amit iskolába kerülésükkor nem feltétlenül csalogatnak elő. Sokszor inkább elrettentik őket a kíváncsi felfedezésektől a sok szabállyal, a megszabott keretekkel. Nem ez lenne az első évek feladata, később is nehezen emésztik a gyerekek ezt a fajta iskolarendszert, nem csupán 6 évesen.

    Mint oly sokszor már, most is Vekerdy tanár úr szavai hatnak rám, mikor arról beszél, 3 dolog a legfontosabb:

  • Az első: "a gyerekek érzelmi biztonságban vannak-e? Marháskodtak-e vele? Dögönyözték? Csiklandozták? Énekeltek-e neki? Megtanult-e személyes érzelmeket kapni, adni és elfogadni? Aki ezt tudja, az védve megy az iskolába, aztán később a kamaszkorba. Ő is szeretne sodródni, de nem fog tudni, mert érzelmileg igényes lesz."
  • A második: "tudnia kell, hogy mi, a szülei, mindig megvédjük a külvilággal szemben, bármi történik - akkor is, ha nem értünk vele egyet, azt majd külön elintézzük vele - tudnia kell, hogy ott állunk mellette és mögötte."
  • A harmadik: "hogy az iskola a gyerek dolga, ha kéri, segítek. De nem kezdem el nyaggatni, mi a lecke, aztán fél tízig ott ülök fölötte. Az maga a pokol. legyünk saját gyermekünk cinkosai... "
Bővebben a wmn.hu-n olvashatjátok a vele készült interjút.


Nagy az ő rajongótábora, vannak, akik támadják őt, egy biztos, én már megtapasztaltam nagyobb csemetéim kapcsán, szavai beigazolódnak, mintha csak az ő "forgatókönyvét" követnénk.
S hogy mit tehetsz azért, hogy a te csemetéd is érzelmileg igényes legyen?
Próbáljátok ki a mai játékokat!


  • Földönkívüliek
Képzeljétek el, hogy egy órával ezelőtt egy hatalmas űrhajó érkezett a Földre. Pont a városunk mellett szállt le, és egy kis zöld földönkívüli lépett ki belőle. Nagyon gyorsan elsajátította a nyelvünket, ezért képes velünk beszélgetni és nagyon sok kérdést akar feltenni. Az ő bolygója teljesen más, mint a miénk, ezért mindent meg akar ismerni és érteni, amivel itt találkozik. Néhány kérdést fog feltenni(mi leszünk a földönkívüli), válaszolunk a kérdéseire(ezt teszi csemeténk), de ne feledjük, ő egy másik világból érkezett és mindent világosan és pontosan kell neki elmagyarázni.
A játéknak köszönhetően a gyerek megtanulja pontosan és lényegre törően megmagyarázni és meghatározni a jelenségek lényegét, meghatározni és megnevezni a tárgyakat.
Egy lehetséges gondolatmenet:

- Mielőtt hozzátok érkeztem, jártam egy helyen, ahová az volt kiírva, hogy Budaörs.
 -Mi az, hogy Budaörs?
- Egy város.
- Mi az, hogy város?
- A város olyan hely, ahol sok ember él.
- Mi az, hogy sok ember él?
- Mi kis emberek vagyunk. A szüleink nagy emberek, felnőttek. Az emberek házakban laknak. A házak négy falból és tetőből állnak és megvédik az embereket a külső veszélyektől. Ha néhány ház áll egymás mellett, akkor azt falunak hívjuk. Amennyiben nagyon sok ház van egymáshoz közel, akkor beszélünk városról. Annak a városnak Eger volt a neve. Mindegyik városnak más-más neve van, hogy meg lehessen őket különböztetni……

  • Cseles távirat
Mondunk egy szót, pl. alma. Csemeténk feladata, hogy egy olyan mondatot szerkesszen, amely annyi szóból – ez esetben négy – áll, mint a megadott szó betűinek száma, és a szavak kezdőbetűi is ezek legyenek.
Pl.:
Andiékhoz lementem Mátéval ananászért.
A játék úgy folytatódik, hogy az elhangzott mondat utolsó szavával kell folytatni a mondatalkotást, jelen esetben ez az ananász.


Érzelmileg igényes szép napot!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése