- Az első: "a gyerekek érzelmi biztonságban vannak-e? Marháskodtak-e vele? Dögönyözték? Csiklandozták? Énekeltek-e neki? Megtanult-e személyes érzelmeket kapni, adni és elfogadni? Aki ezt tudja, az védve megy az iskolába, aztán később a kamaszkorba. Ő is szeretne sodródni, de nem fog tudni, mert érzelmileg igényes lesz."
Kedves jó barátunk fejlesztő pedagógus, meséli, mennyire sokat tudnak már a gyerekek iskolakezdés előtt. Tesztfeladatokat végzett velük, memóriájukat vizsgálta. 6-7 szót sorolt fel nekik, nem túl egyszerűeket, kérte, figyelmesen hallgassák őt. Majd ezután a csemetéknek vissza kellett mondani az elhangzott szavakat. Az egyik kislány megkérdezte.
- Odafelé vagy visszafelé mondjam?
Zsuzsi barátnőnknek leesett az álla.
Hát ennyit a képességekről!
Rengeteg minden rejtőzik csemetéinkben, amit iskolába kerülésükkor nem feltétlenül csalogatnak elő. Sokszor inkább elrettentik őket a kíváncsi felfedezésektől a sok szabállyal, a megszabott keretekkel. Nem ez lenne az első évek feladata, később is nehezen emésztik a gyerekek ezt a fajta iskolarendszert, nem csupán 6 évesen.
Mint oly sokszor már, most is Vekerdy tanár úr szavai hatnak rám, mikor arról beszél, 3 dolog a legfontosabb:
- A második: "tudnia kell, hogy mi, a szülei, mindig megvédjük a külvilággal szemben, bármi történik - akkor is, ha nem értünk vele egyet, azt majd külön elintézzük vele - tudnia kell, hogy ott állunk mellette és mögötte."
- A harmadik: "hogy az iskola a gyerek dolga, ha kéri, segítek. De nem kezdem el nyaggatni, mi a lecke, aztán fél tízig ott ülök fölötte. Az maga a pokol. legyünk saját gyermekünk cinkosai... "
Nagy az ő rajongótábora, vannak, akik támadják őt, egy biztos, én már megtapasztaltam nagyobb csemetéim kapcsán, szavai beigazolódnak, mintha csak az ő "forgatókönyvét" követnénk.
S hogy mit tehetsz azért, hogy a te csemetéd is érzelmileg igényes legyen?
Próbáljátok ki a mai játékokat!
- Földönkívüliek
A játéknak köszönhetően a gyerek megtanulja pontosan és lényegre törően megmagyarázni és meghatározni a jelenségek lényegét, meghatározni és megnevezni a tárgyakat.
Egy lehetséges gondolatmenet:
- Mielőtt hozzátok érkeztem, jártam egy helyen, ahová az volt kiírva, hogy Budaörs.
-Mi az, hogy Budaörs?
- Egy város.
- Mi az, hogy város?
- A város olyan hely, ahol sok ember él.
- Mi az, hogy sok ember él?
- Mi kis emberek vagyunk. A szüleink nagy emberek, felnőttek. Az emberek házakban laknak. A házak négy falból és tetőből állnak és megvédik az embereket a külső veszélyektől. Ha néhány ház áll egymás mellett, akkor azt falunak hívjuk. Amennyiben nagyon sok ház van egymáshoz közel, akkor beszélünk városról. Annak a városnak Eger volt a neve. Mindegyik városnak más-más neve van, hogy meg lehessen őket különböztetni……
- Cseles távirat
Pl.:
Andiékhoz lementem Mátéval ananászért.
A játék úgy folytatódik, hogy az elhangzott mondat utolsó szavával kell folytatni a mondatalkotást, jelen esetben ez az ananász.
Érzelmileg igényes szép napot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése