2016. október 21., péntek

Problémás vagy sem?

Sziasztok!

 Érdekes könyvre bukkantam a minap, megosztom veletek ezzel kapcsolatos élményeimet, érzéseimet, véleményemet ebben a bejegyzésben.

Ökördi Réka: Hatékonyan segíteni! című könyvéről van szó, mely elsősorban pedagógusoknak íródott, de mindenkinek segít, aki gyerekekkel tanul együtt.
Különböző tanulási problémák kezeléséhez ad tanácsokat felsős és középiskolás gyerekeknek.
A szerző kifejti, hogy olyan gyerekekről van szó, akiknek "nincs papírjuk" arról, hogy valamely területen problémájuk lenne, és életkorukból adódóan már nem is kapnak ilyet.
Mégis gondjuk támad az órán vagy az otthoni tanulás közben, mert vagy a diszlexiás (olvasási zavar), vagy a diszkalkuliás (számolási zavar), vagy a diszgráfiás (írás zavar) gyerekekhez közelít a problémájuk.



Sajnos a legtöbb esetben a külön órás iskolai fejlesztő foglalkozáson kívül nem kapnak több segítséget, pedig nekik pont arra lenne szükségük, hogy minden órán legyen valami mankó, történjen az ő esetükben másképp a feldolgozás, a feladatmegoldás, hiszen így tudnának boldogulni.



Lelkes pedagógusok, akik erre tényleg időt és energiát szánnak, átböngészve a könyvet, bizonyára segítenek, de talán nagyobb felelősség jut ismét a szülőre, aki megkeresi a megoldást, vagy ő maga segít, vagy talál valaki mást.



 Egy-két értékes gondolat a könyvből:


  • " Ne ítéljünk soha elhamarkodottan! Nagyon sokszor előfordul, hogy a nagyszájú, elviselhetetlen diák nemtörődömsége, szemtelensége mögött tanulási zavarok húzódnak meg, amelyeket többek között ezzel a viselkedéssel kompenzál."
  • " Mint ahogy az is gyakran előfordul, hogy a gyengébb teljesítményt nyújtó, csendben üldögélő, soha nem tanuló, bukdácsoló diáknak is hasonló gondjai vannak."
  • Mindig legyen cél, ami a gyermeket motiválja! Konkrét, jól körülhatárolt célok kellenek! Lépésről lépésre haladva valósuljanak meg!
  • "...amíg a diák nem talál kapcsolatot a jövőbeli tervei és az aktuális tanulási helyzet között, a fejlesztés, a segítés, a célzott feladatok nem hoznak eredményt, hiszen a fiatal erre nem lesz motivált.
  • Soha nem fordulhat elő, hogy megszégyenítés tárgyává váljanak!


Egy-két praktikus tanács:
  • Használjon a gyermek a tanulás során sok-sok képet, ábrát, grafikont!
  • Jól érthető, tagolt vázlatból tanuljon, amit készítsen el ő, úgy ahogy neki használható, és annyi idő alatt, amennyi neki szükséges.
  • Mondja fel a megtanult leckét a telefonjára, hallgassa többször vissza! Mókás és tanulságos is egyben!
  • Sok-sok szemléltető anyagot használjon, amit megtapinthat, megfoghat (csontváz, domború térkép, anyagminták)
  • Mindenképpen tanítsuk meg neki a gondolattérkép készítését!
  • Segítsük őt memóriamankókkal! Használjuk a "kampózás"(memóriafogas)technikáját! "Rajzoltassuk" le vele a leckét!
  • Új fogalmakhoz használjunk tanulókártyákat!
  • Rövid lépésekre bontott utasításokat adjunk!
  • Helyezzünk hangsúlyt a szókincsbővítésre, a szóbeli kifejezés fejlesztésére játékos gyakorlatokkal!
  • Hagy döntse el ő, írott vagy nyomtatott betűkkel ír! ( a nyomtatott írást képként érzékeli az agyunk)
  • Használja a számítógépet, sokszor nagy segítség! ( Quizlet)
  • Használjon rövidítéseket!
  • Matek feladatnál minden egyes műveleti lépésnél adjunk visszajelzést!
  • Mondjon ki mindent hangosan a művelet végzése közben!

Ahány csemete, annyi eset, annyi módszer, annyi megoldás.
Válogassatok, próbálkozzatok, ha már egy-két módszer beválik, megérte a befektetett munkát!
Ha kedvetek van, olvassátok el a teljes könyvet, sok-sok további hasznos tanácsra bukkanhattok!


Próbálkozással teli szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése