2016. július 8., péntek

Lebilincselő logika



Akkor hát a héten a második nap a logikáról szól. Némi kis okosság, némi érdekesség, és az elengedhetetlen játékok.


Tudtad, hogy manapság a suliban csemetéinknek csupán konvergens gondolkodása fejlődik, miszerint egy adott problémának kizárólag egyetlen helyes megoldása létezik?
Hogy a gyerekeket a gondolkodás merevsége, a kezdeményező készség hiánya, és a váratlan nehéz szituációkban a tanácstalanság jellemzi?
Hogy csemetéd iskolába kerüléskor még nagyon képlékeny, kreatív, és szívesen fogad minden újdonságot?

A lényeg abban áll, milyen utat mutatunk neki, hogyan tudjuk fejleszteni megismerési vágyát?
Ma nézzük meg, mi a helyzet a logikával!


  • A görög logos (érv, gondolat, bölcsesség) szóból származik.
  • A logika következtetések és bizonyítások, illetve az ezzel összefüggő matematikai, filozófiai, nyelvészeti és módszertani kérdések tudománya.
  • A 19.század vége óta a logika elválaszthatatlanul összefonódott a matematikával.
  • Alapelveit Arisztotelész fektette le, aki a logikát eszköznek tekintette a későbbi tudományos értekezései számára.
  • Kisiskolás korban a gondolkodás a logika törvényeinek megfelelő önálló, belső cselekvéssé válik. A gondolkodás folyamatát alapvető műveletek határozzák meg:
elemzés - amikor csemeténk a jelenséget alkotórészire bontja és meghatározza a részek közötti  kapcsolatokat
következtetés - amikor az elkülönített alkotóelemeket egyesíti, új egészet teremt
elvonatkoztatás - ez az út az ösztönös elemi formáktól az elvont fogalmak alkotásáig vezet
általánosítás - minek során a gyermek megszerzi és elsajátítja a szavakban meghatározott és rögzült általános fogalmakat és képeket
  • Ezek a képességek nélkülözhetetlenek, az alsó tagozatos időszakban ezek a folyamatok rendkívül intenzíven bontakoznak ki.
Íme az érdekességek:

Kockára fel!
  • Ki ne ismerné Rubik Ernő találmányát, mely eredetileg a bűvös-kocka nevet kapta? Ma is a legnagyobb magyar találmányok között tartják számon. 1982. június 5-én volt az első, 2003 óta pedig kétévente megrendezik a Rubik-kocka világbajnokságot. Már 1980-ban 16 országban árusították (ekkor volt 6 éves). Számítógépes programok készültek, hogy optimális algoritmust találjanak a kocka megoldására, a jelenleg legismertebb maximum 20 lépésben rakja ki a kockát. A 3x3-as kocka kirakásának világbajnoka Lucas Etter, aki legjobb idejét 2015. november 21-én érte el, 4,9 másodperc alatt rakta ki a kockát. 2012-ben magyar csúcs született, Endrey Marcell vakon kirakás kategóriában 26,36 másodperc döntött csúcsot. A Rubik-kocka kirakásának rekordját természetesen nem csak emberek igyekeznek megdönteni. Igen elterjedtek az ezen művelet végrehajtására épített Lego robotok is, melyeket főleg okos telefonokra írt applikációval irányítva, előre programozott kockakirakó algoritmusok futtatására alkottak meg. A jelenleg ismert leggyorsabb ilyen szerkezet a CubeStromer 3 névre hallgató, brit mérnöki csapat által alkotott gyors kockázó robot. A szerkezet 3,253 másodperc alatt rakta ki a Rubik-kockát.
Maratoni matek
  • Sőrés Ágnes matematika tanárnő, többszörös hazai rekorder, az idén is dicsőséget szerzett, 37 órás folyamatos tanítással ismét ő a hazai oktatás maratoni rekordere, immár harmadszor. A mostani rekorddöntése során is voltak diák partnerei, akik a több mint másfél napos matekóra alatt végig kitartottak. Így lett 2016. április első hétvégéjén a leghosszabb hazai tanóra ismét a matematika. (a tanárnőről, és a maratoni matekóra részleteiről itt olvashattok)
S íme a mai játékok:

  • Amőba

Ezt a játékot már a múlt évezredben is játszottuk, semmivel nem lehetett jobban elütni az időt az unalmas tanórákon. Mi még az egyszerű papíralapú formátumot űztük, ez továbbra is zseniális, de ma már fellehető a játékboltokban a „tárgyiasított” változata. Nem hiszem, hogy van ember, ki ne ismerné a szabályokat, úgyhogy játékra fel!

  • Példák
Csemeténk feladata az általunk megadott sorozat elemei között felfedezni az összefüggést, és folytatni a sort. A szabályt én találom ki, legyünk csalafinták. Pl. azt mondom: légy, szúnyog, pillangó. Vajon mi lehet az összefüggés? Csemeténk folytatja a sort, ha úgy érzi, rájött, én pedig minden további tagnál megmondom, beleillik-e a sorba, IGEN vagy NEM válasszal. Például gyermekünk folytatja: darázs – IGEN, méhecske – IGEN, szitakötő – IGEN, lepke – IGEN. Itt csemeténk meg van győződve róla, hogy rovarokról van szó és megfejti. De én lelombozom, nem erre gondoltam, folytassa a sort. Hangya – NEM. Akkor lehet, hogy a repülő rovarokról van szó? Ismét lelombozom. Logikusan gondolkodva a következő példája valami ilyesmi lesz: veréb – IGEN. S itt már rájöhet, repülő állatokra gondoltam, de szándékosan rovarokkal kezdtem a sort, nehogy már könnyű dolga legyen.
  • Ludas Matyi
Ludas Matyi Döbrögbe megy. Szembe jön vele 3 pandúr lóháton, 3 pandúr szekéren, 3 pandúr gyalog. Hányan mennek Döbrögbe?

Csavaros gondolatokkal teli szép napot!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése