2016. július 12., kedd

Kreatív kihívások


  • Te is úgy gondolod, hogy a köztudatban rögzült jól nevelt gyerek képe teljesen ellentétes a független, eredeti és kreatív egyéniséggel?
  • Te is úgy érzed, csemetéd sokszor szabályok és törvények keretei közé kényszerül?
  • Te is úgy látod, hogy egyrészt bővülnek ismeretei, megtanulja az elsajátított anyag kategóriák szerinti osztályozását, de nem igazán kap lehetőséget a kreatív gondolkodás legmeghatározóbb összetevőinek, az eredeti, vicces, sokszor képtelennek tűnő képzettársítások kitalálására?


A mai nap a kreativitásé, legyen közös célunk az eredeti, spontán rugalmas gondolkodás fejlesztése!



  • A kreativitást az 50-es években Guilford kezdte el vizsgálni.
  • A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi a tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését.
  • A kreatívan gondolkodó ember számára egy feladatnak egyszerre több megoldása is létezik.
  • A kreatív (divergens) gondolkodást 4 dolog jellemez:
a problémák iránti érzékenység
könnyedség
rugalmasság
eredetiség

  • A kreatív embernek olyan személyiségjegyei vannak, ami az alkotó embert jellemzi:
változásra törekvés
merészség
nyitottság
gyors, rugalmas reagálás

"Apu, ha megöntözik a lovat, akkor víziló lesz belőle?"
Bizonyára te is rengeteg vicces mondással találkozol, ami csemeték szájából fakad. A mai napig nem tudjuk, mi az a gyerekekben, amitől egyrészt némi irigységgel kreatív lénynek, másrészről viszont a felnőttektől annyira különbözőnek tartjuk őket. Egy biztos, a kreativitás edzése csak úgy lehetséges, ha a kreatív gondolkodást és cselekvést ugyanúgy értelmezzük, mint a gyermeki aktivitás többi megnyilvánulását.

Íme az érdekességek:

Lego-kapu

Egy kis hamburgi ügynökség munkatársai LEGO térelválasztót építettek az irodájukba, hogy feldobják a munkahelyük hangulatát. A zseniális ötlet természetesen a srácok fejéből pattant ki, akik be is vállalták a "nagy fal" építését, ami több, mint egy évig tartott. A srácok a közös LEGO falba beépítették gyerekkori legójukat is, így még személyesebbé vált a nagy mű. Mindenki behozta a féltve őrzött legókészletét, melyhez még több, mint 80 dobozt kellett vásárolni. Összesen 55.000 darab legótéglából készült el a 2 méter magas boltíves térelválasztó.
(az építés részleteit képekben itt találjátok)




Aszfaltrajz 3D-ben

Kína Csiangszu tartományának legnagyobb városában, Nancsingban készült el 2014 júniusában a világ legnagyobb és leghosszabb háromdimenziós hatású utcafestménye.
A városban található Kínai Kommunikációs Egyetem campusán egy 365 méteres útra festették fel a rekordnak számító alkotást az egyetem hallgatói egy híres kínai művész, Yang Yongchun vezetésével.
20 napon át, kora reggeltől késő estig dolgoztak a hatalmas alkotáson, ami többek közt a város legjelentősebb építészeti látványosságait, és a Jangce folyót ábrázolja.
A festményt összesen 2500 négyzetméternyi területet borít be és a “Fiatalság ritmusa” nevet kapta.
Az alkotás kétszeres Guinness Rekorder lett, hiszen a leghosszabb és a legnagyobb aszfaltfestmény lett a világon.
A háromdimenziós festmény egyben anamorfikus is, amely azt jelenti, hogy csak bizonyos szögből nézve adja ki a megfelelő formákat.
Az alkotó csapat vezetője, Yang Yongchun művész, elmondta, hogy nagyon boldog, hogy megdöntötték festményükkel a rekordot és örül, hogy minden egyes nap rengeteg fiatal fog végigsétálni a festményen.



És a játékok:
  • Káposztafejrajz 
A teremtő, kreatív gondolkodás egyik kulcsfontosságú fázisa az ötlet kidolgozása, a lépésről lépésre való kimunkálás. Az a képesség, hogy egy apró részletből kiindulva különféle, akár szokatlan úton is haladni tudunk.
Ez egy olyan játék, amelyben a gyermek egy jelből, egy apró rajzból kiindulva tetszés szerint felépít valamit a megadott motívum köré, ahogy a káposzta levelei nőnek egymásra. felváltva alkossunk, egy motívumot csemeténk, egyet mi tegyünk hozzá a műhöz!
A kiinduló motívum természetesen szabadon megválasztott, s hogy mennyi időt szántok a játékra, az is csak tőletek függ.

  • Rétestészta 
Gondoljunk egy értelmes szóra! Első betűjét írjuk fel egy papírlapra, és adjuk oda a gyereknek. Ő a megkezdett szót saját gondolata- mely valószínűleg nem azonos a miénkkel- szerint folytatja, vagyis hozzáír egy betűt, majd visszaadja nekünk és így tovább. Könnyen belátható, hogy minél hosszabb már a szó, annál nehezebb értelmesen egy új betűt hozzáírni. Egy L betűből még akármi lehet(labda, libegő, lány, lengőkerék), de abból, hogy LEHELLE… már nem. Előfordulhat, ha már elég hosszú a „rétestészta”, nem tudjuk folytatni. Ilyenkor kérdezzük meg, mire gondolt az előttünk levő. Ha nem tud válaszolni, vagyis „svindlizett”, nyugodtan „büntessük” meg! (ő mosogat, vagy hozzon nekünk egy pohár innivalót).
Pl.:

L
LE
LEH
LEHE
LEHEL
LEHELL
LEHELLE
LEHELLET…

  • Mesélő staféta

Írjunk fel címeket kis papírdarabokra! Tegyük őket egy kalapba, majd húzzunk belőle. A kiválasztott cím alapján kell történetet kreálnunk úgy, hogy 2-3 mondatonként cseréljünk.

Lehetséges címek:

A nagyravágyó cipőfűző
Az elvarázsolt törpe
A csacsi és a kertész
A szegény ember meg a gazdag
Mi lehet a dobozkában?
Három vándor
A törött virágcserép
A teáskanna
Versenyfutás
A csodafűrész


Kreatív szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése