2016. július 7., csütörtök

Figyelmes furcsaságok


E hét munkanapjain közelítsük meg az 5 kedvenc képességemet kicsit másképp. Minden napi bejegyzés elején némi kis okosságot olvashattok szakértői tollból. Azután figyelemre méltó érdekességeket a témában, majd az elengedhetetlen játékajánló zárja a sort.

Tudtad, hogy az emberek szellemi képességeiknek mindössze 30%-át használják ki?
Tudtad, hogy manapság a suliban az ismeretek elsajátításának szinte egyetlen módja a magolás?
Tudtad, hogy az eredeti és kreatív egyéniség a tanulás során összes érzékét felhasználja, így megjelenik a megismerés felett érzett öröm és elégedettség?

Nézzük meg, mi a helyzet a figyelemmel!


  • A figyelem az emberi tapasztalásban központi szerepet tölt be, az ingerek közötti szelektálást jelenti.
  • Fajtái szerint lehet szándékos (akaratlagos), spontán (akaratlan), automatikus és kitartó (éberség).
  • Sajátos tulajdonságai vannak, van terjedelme (ami azt jelenti, hogy mennyi mindent tudunk egy adott pillanatban a figyelmünkkel megragadni), van tartóssága (ami azt jelenti, hogy mennyi ideig vagyunk képesek figyelmünket ráirányítani valamire), van megosztottsága (ami azt jelenti, hogy hány dologra tudunk párhuzamosan figyelni), és van átvitele (ami azt jelenti, hogy hogyan tudjuk figyelmünket egyik dologról a másikra átirányítani.
  • Csemetéink fejlődése szempontjából fontos, hogy egyszerre alakuljon vizuális (látással kapcsolatos) és audiális (hallással kapcsolatos) megfigyelőképességük. A vizuális megfigyelés, azaz a kép felfogása két jelenségen, a kép látásán és felismerésén alapul. Az audiális megfigyelés célja az összpontosítás, a figyelem koncentrációjának fejlesztése. 
  • Mindezekhez társul a kézügyesség, a grafomotorikus képességek, ezek együtt azon képességek közé tartoznak, amelyeket csemetéinknek az iskolai tanulmányok kezdetén kell elsajátítaniuk. S amelyek alapvető fontossággal bírnak az olvasás, az írás és a matematika tanulásánál.
Íme a beígért érdekességek:

Meddig figyelnek az aranyhalak?
  • Tudtad, hogy rövidebb ideig figyelünk, mint az aranyhalak?
Olyan elképesztően sok tartalom ömlik az emberre a különböző hordozható elektronikus eszközön keresztül, hogy ez már koncentrációs képességünkön is meglátszik: míg 2000-ben még átlagosan 12,5 másodpercig tudtak egy dologra figyelni az emberek, a Microsoft egy új tanulmánya szerint most már csak átlagosan 8,25 másodpercig kötik le a figyelmünket a médiatartalmak. Ezt azt jelenti, hogy kevesebb ideig tudunk figyelni, mint egy átlagos aranyhal, amely kilenc másodperc után veszíti el az érdeklődését (bár az nem derült ki a tanulmányból, ezt mégis hogyan mérték).
A tanulmány szerint az életünk "digitalizálódásának" nem csak negatív következményei vannak, az agyunk azzal is alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez, hogy jobban tudjuk megosztani a figyelmünket. (a teljes cikket itt olvashatjátok)

Messzehangzó totony
  • A Széchenyi Lánchíd létrehozásáról szóló döntés 180. évfordulója és a precíziós mérnöki munka előtt tisztelegve a Messzehangzó Tehetségek Alapítvány Országjáró Természettudományok tehetséggondozó programjában egy jótékonysági akció keretében tehetséges, fiatal építészek által megtervezett, több, mint 12 méter magas fa építőjáték tornyot épített fel, melynek ledöntésére május 28-án került sor. Az egész hetes jótékonysági programot 4-5-6.osztályosok számára szervezett “Mesés építészet” című rendhagyó ismeretterjesztő órák egészítették ki. A Guiness-rekord kísérlet célja volt: minél szélesebb körben megismertetni az alkotás örömét; ahogy az egyszeri, nagyratörő, álomszerű ötlet – sokak kétkedése ellenére – a tervezőasztalon formát öltve mégis megvalósul. Hogy a „lehetetlen” az elhivatottság, a kreativitás és szakértelem megfelelő kombinációjával legyőzhető. (az építésről és a ledöntésről itt láthattok további képeket)
S íme a beígért játékok:
  • Speed
Francia kártyával játsszuk, az intenzív figyelem hatására szinte teljesen felpörgünk. Biztos vagyok benne, hogy az interneten megtalálhatjuk a játékszabályokat, de dióhéjban arról van szó, hogy két csoportban sorban pakoljuk le a lapokat( a franciakártya lapsorrendjének megfelelően). Aki gyorsabbnak bizonyul, hamarabb „kapcsol”, és előbb elfogy a lapja, nyer. A játék szépsége, ha a két legfelső lap egyforma, és ezt az óriási lendületben valamelyikünk észreveszi, „SPEED”-et kiállt, és a másikunk az összes lapot felveszi.
Kisebbeknél kiválóan helyettesíti egy Flash vagy egy Uno is.
  • Csak fordítva!
Szemben állunk csemeténkkel és különböző mozdulatokat végzünk. Neki mindezt utánozni kell, de fordítva! Ha bal lábon ugrálunk, neki jobb lábon kell, ha jobb kézzel vakarjuk a fülünk tövét, neki bal kézzel kell, ha előre hajtjuk a fejünket, akkor neki hátra kell. Először lassan, majd egyre gyorsabban váltogatjuk a mozdulatokat. Ha hosszabb időt szánunk rá, tévesztésnél adhat zálogot, amit aztán ki kell váltania.
  • Lufi a levegőben
Az „Egy perc és nyersz” vetélkedőben láttuk ezt a feladatot, azonnal megkedveltük. A látszat ellenére nem egyszerű játék. Egy percig kell a lufit a levegőben tartanunk. Egy lufi nyilván nem kihívás, kettő vagy három már feladja a leckét. Látjuk majd, melyik lesz az optimális.



Figyeljetek egymásra! Szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése