2016. július 18., hétfő

Cselesen csomagolni, időzavarban tapsolni...


Az ötödik elem...
A kreativitás, ami mindent áthat. Szólhat egy játék a figyelemről, logikáról, vagy éppen nyelvi csalafintaságot rejt, a kreativitás mindenhol ott bujkál.
Ha sokszor előcsalogatjuk a bennünk rejlőt, életünk részévé válik. Átjárja a hétköznapokat, az ünnepnapokat, cselekvéseinket, gondolatainkat.
A kreatív ember különleges, jól érzi magát, és körülötte is jól érzik magukat az emberek.
Legyen hát ma övé a főszerep!

Kíváncsian kutakodni,
Rajzolni és alkotni,
Eredetit elképzelni,
Atomjókat építeni,
Történetet kitalálni,
Igazságot megkeresni,
Vitatkozni, beszélgetni,
Időnként verset írogatni,
Találmányokat megálmodni,
Állandóan kérdezgetni,
Sosem hittem volna, hogy a kreativitás mindezt takarja.

Fizika vizsga
Az alábbi történet a Koppenhágai Egyetemen esett meg, egy fizika vizsgán:
- A kérdés így hangzott:

 "Írja le, hogyan mérhető meg egy felhőkarcoló magassága egy barométer segítségével!"
Az egyik hallgató válasza:
"Fogsz egy hosszú kötelet, rákötöd a barométer tetejére, majd a barométert lelógatod a földig. A kötél hosszúságának és a barométer magasságának összege megegyezik a felhőkarcoló magasságával."
Ez az eredeti magyarázat azonban a vizsgáztatót meglehetősen feldühítette, így a vizsga nem sikerült. A diák azonban nem hagyta magát, mivel szerinte a válasza abszolút helyes volt. Az egyetem vezetősége így kijelölt egy független bírát, aki megállapította, hogy bár a válasz helyes volt, ám semmiféle fizikai ismeretet nem tükrözött. A probléma megoldására behívatta magához a hallgatót, és hat percet adott neki arra, hogy szóban bebizonyítsa, a fizikai alapismeretek birtokában van.
A diák öt percig szótlanul ült, a homlokát ráncolva gondolkodott. A vizsgabiztos figyelmeztette, hogy vészesen fogy az idő. A diák ekkor megszólalt, és megjegyezte, hogy annyiféle magyarázatot tud, hogy nem tudja kiválasztani, melyiket is adja elő. A biztos nógatására aztán belekezdett:

- Nos, az első ötletem az, hogy megfogjuk a barométert, felmegyünk a felhőkarcoló tetejére, és ledobjuk onnan. Mérjük a földet éréséig eltelt időt, majd a kérdéses magasságot kiszámítjuk a "H = 0.5g x t négyzet" képlettel. Viszont ez a módszer nem túl szerencsés a barométer szempontjából.

- Vagy pedig abban az esetben, ha süt a nap, megmérhetjük a barométer magasságát, és az árnyékát. Ezután megmérjük a felhőkarcoló árnyékának hosszát, és aránypárok segítségével kiszámíthatjuk a magasságát is.

- De ha nagyon tudományosak akarunk lenni, akkor egy rövid zsinórt kötve a barométerre, ingaként használhatjuk azt. A földön és a tetőn megmérve a gravitációs erőt, a "T = 2 pi * négyzetgyök(1 / g)" képlettel kiszámíthatjuk a kért magasság értékét.

- Vagy, ha esetleg a felhőkarcoló rendelkezik tűzlétrával, akkor megmérhetjük, hogy az a barométer hosszánál hányszor magasabb, majd a barométert megmérve egyszerű szorzással megkapjuk a kívánt eredményt.

- De ha Ön az unalmas, bevett módszerre kíváncsi, akkor a barométert a légnyomás mérésére használva, a földön és a tetőn mérhető nyomás különbözetéből is megállapítható a felhőkarcoló magassága. Egy millibar légnyomás különbség egy láb magasságnak felel meg.

Tudja, itt az egyetemen mindig arra buzdítanak bennünket, hogy próbáljunk eredeti módszereket kidolgozni, ezért kétségtelenül a legjobb módszer a felhőkarcoló magasságának megállapítására az, ha a hónunk alá csapjuk a barométert, bekopogunk a portáshoz, és azt mondjuk neki:
 "Ha megmondod, milyen magas ez az épület, neked adom ezt a szép új barométert!"
(A történet csattanója, hogy ezt a renitens diákot Niels Bohr-nak hívták, és ő a mai napig az egyetlen fizikai Nobel-díjas dán fizikus.)




És íme a játékok:
  • Közös vonás
  • Rejtjelek
  • Ezt kell becsomagolni
  • Anagramma
  • Törtrészek
  • Ide nekem az ajándékot!
  • Vad válaszok
  • Időzavar
  • Tapsolós
  • Állatkombinációk
  • Sólyomszem
Közös vonás
A játék a divergens (kreatív) gondolkodást fejleszti. Csemeténk feladata hasonlóságot találni két fogalom között. Fejleszti az elvonatkoztatás, az összefüggések felismerésének képességét, a logikai gondolkodást, a fontos és felületes tulajdonságok elkülönítésének képességét. Csiszolja a fogalomalkotást, a konkrét és elvont gondolkodást.
Bármit és bárkit összehasonlíthatunk, a lényeg az, hogy minél több közös vonást találjunk.
Például:
Miben hasonlít a málna és a szamóca? Az orvos és a rendőr? A gőzmozdony és az atomerőmű? A hegedű és a gitár? 

Rejtjelek
A titkos írás mindig is a legizgalmasabb dolgok közé tartozott. Nincs annál érdekesebb, mikor csak ketten értjük azt, ami titkos jelekkel van kódolva. Ma már sok foglalkoztató füzet tartalmaz ilyen típusú játékos feladványt, a csemeték nagyon szeretik. S hogy tovább menjek, a régi hagyományokat tisztelve érdekességképpen mi megismerkedtünk a gyerekekkel a rovásírással. Nagyon élvezték, s még gazdagodtak is általa. Hiszen ez is felfogható egyfajta titkos írásként.
Kutakodjatok a neten, biztosan találtok letölthető változatot, de a rovásírás megismerésére is nagyon jó kiadványok léteznek A mi kedvencünk:

Horváth István: A rovásírás ábécéje (Debrecen, 2003)


Ezt kell becsomagolni
Ajánlottam már ezt a játékot a blogban, de megunhatatlan. Újra és újra visszatér, és a csemeték ugyanúgy élvezik, nem beszélve fejlesztő hatásáról.
Minél többen játsszuk, annál érdekesebb, de persze két-három emberkének is feladja a leckét. A dolog rendkívül egyszerű, kijelölünk egy képzeletbeli úti célt, és becsomagolunk a bőröndbe.

Elindulunk Ausztráliába. Becsomagolunk a bőröndbe 12 szúnyogriasztót.
Becsomagolunk 12 szúnyogriasztót és 4 csíkos pólót.

Becsomagolunk 12 szúnyogriasztót, 4 csíkos pólót és egy felfújható cápát....
És folytatjuk és folytatjuk.
Vicces lehet a játék, ha egyre képtelenebb dolgokat csomagolunk be, és nehézségét is ez adja, hiszen így nehezebb megjegyezni.

Anagramma
A játék a kifejezőkészség fejlesztésén alapszik, amit régóta az intelligencia alapvető kritériumaként tartanak számon. A kifejezőkészség a szókincsen túlmenően a szavak emlékezetből történő gyors előhívásán alapul. Ezért fontos, hogy az ilyen jellegű játékokat mindig időre játsszuk, ezt mindig csemeténk életkorához igazítsuk! Az anagrammában összekevert betűkből kell megkeresni az értelmes szavakat. Könnyebb lesz a gyermek dolga, ha adott témakörben adjuk meg a szavakat, kis iránymutatás célzattal. A következő körökből válogathatunk:
  • keresztnevek (NEFERC, YOSROLA, ZÉAG, NÁJSO, IMAKNÓ, SZASUZ)
  • foglalkozások (SALAKTO, RMÉKÖN, ALAKZU, NARÁT, SVORO, TÁKRŐNTI)
  • gyümölcsök (MALA, NEYNID, RBACAK, ETÖRK, ZSAVLI, NAZÁSNA)
  • fafajták (LYGTÖ, ÍRYN, ŐNFEY, CÁAK, ENGEYEJ, KÜBK)
  • állatok (SAMCAK, KYTÚ, EKSKEC, NETÉH, KYATU, KAYLUP)
  • bútorok (ZSALAT, ZÉNSYREK, NÉPAAK, YGÁ, ZKÉS, LEFTO)
Hatnál több szót ne adjunk, 6 percnél több időt a játékra ne szánjunk!

Törtrészek
Melyik szám felének 6 a negyede?
Melyik szám negyedének 7 a fele?


Ide nekem az ajándékot!
Igazi társasági játék. Kiválasztunk valakit, akit meg fogunk ajándékozni. A visszatérő kérdés:

"Ha milliomos lennél, mit vennél neki?"

A játék igen könnyű lenne, ha bármit lehetne válaszolni, ezért hogy minél mulatságosabb legyen, megkötéseket alkalmazunk. Például:
  • az ábécé soron következő betűjével kell ajándékot adni (autót, buldózert, cumisüveget, dudát...)
  • csak meghatározott betűvel lehet ajándékot adni (kalapot, kantárt, kolompot, kígyót...)
  • bizonyos értékhatár alatt vagy felett lehet ajándékot adni (100.000.-felett, 1000.-alatt)
Igen mulatságos lesz a játék, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy "milliomoshoz illő" ajándékok kerülnek szóba.

Vad válaszok
Felírunk egy papírra egy kérdést, egy másikra egy főnevet, vagy egy jelzős szerkezetet.
Gyártsunk legalább 5 kérdést és 5 főnevet!
A papírokat összekeverjük egy kalapban, majd mindenki húz egy kérdést és egy főnévcédulát.
A játék lényege: kitalálni a kérdésre egy olyan választ, amiben a kihúzott főnév szerepel.
Például:
"Miért nem nőnek télen virágok?"
A főnév: rendőr
A kérdésre adott válasz: 
"A tél olyan, mint a rendőr, járőrözik, és megmondja, hogy mi nőhet és mi nem."
Mitől jó egy kérdés?
Mikor jó egy válasz?
Beszéljük ezt meg a játék elején, legyünk kreatívak!

Időzavar
Ha ma április 13-a van, akkor mi lesz a tegnapelőtt után 5 nappal?

Tapsolós
Válasszunk egy tetszőleges tárgyat, ami jól kézbe illik!
Dobjuk fel, majd kapjuk el!
Dobjuk fel, tapsoljunk egyet, majd kapjuk el!
Dobjuk fel, tapsoljunk kettőt, majd kapjuk el!
Dobjuk fel, tapsoljunk hármat, majd kapjuk el!
És így tovább, amíg bajnok nem születik.


Állatkombinációk
A játék lényege, hogy állatnevekből összevonással vicces, új neveket alkotunk. Az összevonás lényege a közös szótag (vagy szótöredék), például:

fecske + kenguru = fecskenguru

Egyszerű, jó hangulatú játék, nehezíthetjük, ha le is rajzoljuk az új állatfajokat, vagy kis történetet kanyarintunk ezek szereplésével.
Néhány további állatfaj:
rókanári, gepárduc, medveréb...

Sólyomszem
Szintén egy örök klasszikus. Még a szülőket is simán lázba hozza. Különbségeket keresünk két kép között. Ma már erre is "iparág" szakosodott, csak ilyen játékos feladványokat tartalmazó foglalkoztatókat lehet kapni, de az internet is jó barát ebben. Válasszunk közepes nehézségűt, de ha már nagyon profik vagyunk, megbirkózhatunk nehezebb feladványokkal is.
Játékboltban már kártyaváltozatban is láttam: itt utána nézhettek.


Kreatív ténykedésekkel teli szép napot!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése