2016. július 2., szombat

Diákmunka hangyamódra


Egy szép májusi csütörtökre esett legnagyobb csemetém 21.szülinapja.
Szombat reggel a lányok megkérdezték, ehetnek már a tortából?
Addig nem láttuk Fiamat, dolgozott.
És ez a nyár így telik.
Szinte emberfeletti munkamennyiséget bevállal, sokszor hajnalban megy, éjszaka jön.
Édesapám nem érti, lehet így dolgoztatni?
Ő kérte így, ő vállalta.
Számára az év bulija a Balaton Sound. Mára már hagyomány, hogy Karácsonykor megkapja tőlünk a bérletet, de a többit neki kell előteremteni. Szállás, útiköltség, költőpénz, és a többi nyári programról még nem is beszéltünk.
Természetesnek tartja, hogy mindezért ő dolgozik, és nem tőlünk kéri rá a pénzt.
Mára már nagylányom is beállt a sorba, ő is keresi a lehetőséget, elvállalja a munkákat egy kis költőpénzért cserébe.

Ma reggel rendkívül érdekes cikket olvastam a Nők Lapjában, had osszam meg veletek a lényegét!
Egy győri általános iskolában, amely a város egyik legproblémásabb környékén van, és zömében hátrányos helyzetű tanulók járnak ide, egy rendkívül szimpatikus és előremutató program szerint okítanak.
A kezdeményezés a Presley Ridge Alapítványtól származik, akik egy olyan amerikai módszerrel dolgoznak, amit Nicholas Hobbs, amerikai pszichológus dolgozott ki.

A tanulás, a siker alapja, hogy a gyerek legyen motivált, legyenek céljai, már kicsi korban.
A gyerekek magatartási, tanulási és az egész csoportot érintő célokat tűznek ki, rövid és hosszú távra egyaránt. Minden óra végén megbeszélik, az adott órára kitűzött célt sikerült-e megvalósítani.
Virtuális aranyat gyűjtenek vagy vesztenek, jutalom vagy büntetés fejében.
Az aranyakat beválthatják egy "kisboltban", konkrét kis tárgyakra, de spórolhatnak nagyobb cél érdekében is, kirándulások, színház, Csodák Palotája.
Munkát vállalhatnak a "Munkaügyi Központon" keresztül, ha tudják, szükséges még egy pár arany a kitűzött cél eléréséhez. Dekorálnak, homokozót takarítanak, segítenek a tanterem rendezésében.
Tudják, és így hamar megtanulják, saját teljesítményükkel keresték meg a pénzt, így fel sem merül, hogy valaki azért nem ment el egy programra, mert nem érdemelte meg.
A program sikerének másik kulcsa, hogy a szülőket bevonják az egész folyamatba.
Szeptemberben a tanárok és a szülők együtt meghatároznak a gyereknek egy egyéni célt magatartás és tanulás terén is. Fontos, hogy a cél nem elérhetetlen, de tenni kell érte. Kötnek egy szerződést, amit a gyerek, a szülő és a pedagógus is aláír, ebben rögzítik, kinek milyen feladata van a cél megvalósítása érdekében. A szülőknek nem kell időpontot kérni, ha bármilyen gondjuk, kérdésük van, a tanárok mindig rendelkezésre állnak.
Az iskola igazgatója szerint azok a gyerekek, akik első osztálytól kezdve nyolcadikig részt vesznek a programban, olyan szemléletet kapnak, amit tovább tudnak vinni és tovább tudnak adni.
Ők már tudni fogják, a célodat nagyon fontos elérni, azért küzdeni kell, hogy soha nem szabad feladni, hogy a pénzt be kell osztani, hogy ha elbuktál. állj fel, ha azt mondják rád, nem tudod, ne hidd el,

A teljes cikket a Nők Lapja 2016./26. számában Dobray Sarolta riportjában olvashatjátok " Csoda a Kossuthban" címmel.

Talán lesznek hasonlóan lelkes igazgatók és másutt is bevezetésre kerül a program, addig is marad nekünk, szülőknek a feladat, hogy elcsípjünk ötletmorzsákat, és a mi kis családi szintünkön ügyeskedjünk.

Ma ehhez kapcsolódóan ajánlok egy-két "hatásos" játékot:

  • Reális és irreális célok
Beszélgessünk a következő szituációkról, reálisnak vagy irreálisnak tartjuk-e őket?

- Egy jó beszédkészséggel rendelkező, de túlsúlyos fiú filmsztár szeretne lenni.
- Egy 16 éves lány, aki mindig gyenge tanuló volt, orvos akar lenni.
- Egy elítélt gyilkos, aki életfogytiglant kapott, haza akar menni a karácsonyi ünnepekre.
- Egy nagyon alacsony 18 éves fiú profi kosaras szeretne lenni.

- Egy nő élvonalbeli autóversenyző szeretne lenni.
- Egy verekedős banda tagja nem akar többet verekedni.
- Egy 35 éves nő benevez a Magyarország Szépe versenybe.
- Egy 11 éves fiú el akar menni otthonról és egyedül akar élni.
- Egy kitűnő tanuló egyetemre akar menni.

A célok eléréséhez kitartásra van szükség, a következő játék ezt teszteli.

  • Bosszantó forintok 
Adjunk a csemetéknek 10 db pénzérmét, amit élére lehet állítani. Kérjük meg őket, állítsák sorba! Amíg dolgoznak, figyeljük reakcióikat: eleinte dühösek lesznek, van aki feladja, mások tovább próbálkoznak. Kb. 10 perc múlva, ha már kellőképpen frusztráltak, hagyjuk abba!
 Felmerülő kérdések:

- Mire gondoltak, amikor megkapták a feladatot?
- Miért lettek dühösek?
- Mondjanak olyan szituációkat, amikor akadályba ütköztek!
- Mit tanultak meg önmagukról ebben a helyzetben?

Kitartást és szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése